О статье

МОТИВАЦИОННЫЙ КОМПОНЕНТ В СТРУКТУРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ
PSYCHOLOGICAL PREDICTORS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF ENGINEERS

DOI: 10.46573/2409-1391-2023-2-42-47

Скачать статью

Авторы

Е.В. Балакшина

Аннотация

В статье анализируется проблема профессионального развития человека. Особое внимание уделяется периоду профессионального обучения в высшем учебном заведении. Отмечается важность определения психологических компонентов изучаемого нами явления для составления адекватного плана прикладной части работы. Дается краткое описание наиболее известных теорий, концепций, подходов зарубежных и отечественных ученых. Приводятся первичные данные психодиагностического обследования мотивационного компонента профессионального становления студентов технической направленности.

Ключевые слова

профессия, профессиональная мотивация, профессиональное развитие, профессиональная роль, профессиональная пригодность.

Abstract

The article analyzes the problem of professional development of a person. Special attention is paid to the period of vocational training in a higher educational institution. It is noted that it is important to determine the psychological components of the phenomenon we are studying in order to build an adequate plan for the applied part of the work. A brief description of the most famous theories, concepts, approaches of foreign and domestic scientists is given. The primary data of psychodiagnostic examination of the motivational component of the professional formation of technical students are presented, and a conclusion is drawn up.

Keywords

profession, professional motivation, professional development, professional role, subject of work.