О статье
Е.Е. Михайлова
Рассматривается вопрос взаимосвязи культуры и истории в философском наследии русского религиозного мыслителя рубежа XIX–XX вв. Л.П. Карсавина. Показано, что культура и история, в интенции Л.П. Карсавина, представляют собой результат как высшей актуализации Абсолюта, так и деятельности эмпирического субъекта. Во всякой культуре есть свое личное начало. Именно личность является тем «мостиком», который связывает культуру и историю. Выявлена модель взаимосвязи культуры и истории, в воззрениях Л.П. Карсавина: тезис (культурная традиция) – антитезис (разрушение традиции) – снятие антитезиса (новое как результат творческой переработки традиции). Сделан вывод, что взаимосвязь культуры и истории носит иррациональный характер, поскольку последовательность и сила изменений культурных форм во многом зависят от личности.
Л.П. Карсавин, культура, история, диалог культур, традиция, личность.
We consider the relation between culture and history in the philosophical heritage of the Russian religious thinker at the turn of the XIX–XX centuries L.P. Karsavin. It is shown that culture and history, in Karsavin's intentions, represent the result of the highest actualization of the Absolute and at the same time are the result of the activity of an empirical subject. Every culture has its own subjective origin. It is the personality that is the «bridge» that connects culture and history. A model of the relationship between culture and history, in the views of L.P. Karsavin, is revealed: thesis (cultural tradition) – antithesis (destruction of tradition) – removal of antithesis (something new, as a result of creative processing of tradition). It is concluded that the correlation between culture and history is irrational, since the sequence and strength of changes in cultural forms largely depend on the individual.
L.P. Karsavin, culture, history, dialogue of cultures, tradition, personality.