О статье

ФИЛОСОФСКИЕ ПРЕДПОСЫЛКИ СТАНОВЛЕНИЯ СУБЪЕКТНОСТИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ. ЧАСТЬ 1
PHILOSOPHICAL BACKGROUND OF FORMATION OF STUDENT YOUTH SUBJECTIVITY. PART 1

DOI: 10.46573/2409-1391-2025-1-9-15

Скачать статью

Авторы

Е.А. Евстифеева, Э.Ю. Майкова

Аннотация

В работе представлены мыслезаключения о философских предпосылках становления субъектности студенческой молодежи. Дан ответ на вопрос о решении проблемы бессубъектности студенческой молодежи. Он касается выявления тех философских и психологических ресурсов, которые помогают становлению и развитию субъектности человека. Указано обоснование субъектности через такие ее ядерные составляющие, как духовное, смысл, ценности, осмысленность жизни. Обращение к наследию русских философов (в частности, Н.А. Бердяева) дает возможность объяснения фигуры субъекта и субъектности не как гносеологического и трансцендентального субъекта в парадигме немецкой классической философии, а как духовной активности человека. Представлены аргументы современной русской философской антропологии (Ф.И. Гиренок) о преодолении субъект-объектной дуальности европейской рациональности в призме ценностей и смыслов в галлюценозе русского сознания. Раскрыта значимость субъектности как междисциплинарного и психологического феноменов. Предложен путь преодоления бессубъектности у студенческой молодежи через приобщение к духовному наследию русской философии с ее смысложизненной проекцией, а также через развитие таких атрибуций субъектности, как понятийное и критическое мышление, коммуникативные способности для открытости к диалогу, понимание другого

Ключевые слова

студенческая молодежь, русская философия, философия субъектности, смысл, духовность, психология субъектности

Abstract

The paper presents thoughts and conclusions about philosophical prerequisites for the formation of subjectivity of student youth. The answer to the question of solving the problem of subjectlessness of student youth is given. It concerns the identification of those philosophical and psychological resources that help the formation and development of human subjectivity. The substantiation of subjectivity through such nuclear components as spirituality, meaning, values, meaningfulness of life is indicated. The appeal to the heritage of Russian philosophers (in particular, N.A. Berdyaev) gives an opportunity to explain the figure of the subject and subjectivity not as an epistemological and transcendental subject in the paradigm of German classical philosophy, but as a spiritual activity of a person. Arguments of modern Russian philosophical anthropology (F.I. Girenok) about overcoming the subject-object duality of European rationality in the prism of values and meanings in the hallucenosis of Russian consciousness are presented. The significance of subjectivity as an interdisciplinary and psychological phenomena is revealed. The way of overcoming subjectlessness in student youth through exposure to the spiritual heritage of Russian philosophy with its meaning-life projection, as well as through the development of such attributes of subjectivity as conceptual and critical thinking, communicative abilities for openness to dialog and understanding of the other is proposed

Keywords

student youth, Russian philosophy, subjectivity philosophy, meaning, spirituality, psychology of subjectivity