О статье

РОЛЬ САМОАКТУАЛИЗАЦИИ ЛИЧНОСТИ В ПРОФИЛАКТИКЕ ВЫГОРАНИЯ У ПЕДАГОГОВ-ПСИХОЛОГОВ
ROLE OF SELF-ACTUALIZATION OF PERSONALITY IN PREVENTION OF BURNOUT IN TEACHERS-PSYCHOLOGISTS

DOI: 10.46573/2409-1391-2023-4-55-59

Скачать статью

Авторы

О.Ф. Гефеле

Аннотация

В статье поднимается вопрос об актуальности изучения самоактуализации личности как ведущего фактора в профилактической работе с выгоранием у педагогов-психологов. Проводится краткий теоретический анализ изучения феномена самоактуализации личности в аспекте саморегуляции. Акцентируется внимание на том, что самоактуализация личности является одним из ведущих факторов совладания с выгоранием в профессиональной деятельности педагогов-психологов. Подчеркивается, что самоактуализация личности может выступать источником реализации личностного потенциала педагога-психолога как профессионала.

Ключевые слова

самоактуализация личности, выгорание, личностный потенциал, профессиональная деятельность, педагог-психолог.

Abstract

The article raises the question about the relevance of studying self-actualization of personality as a leading factor in preventive work with burnout of educational psychologists. A brief theoretical analysis of the study of the phenomenon of personality self-actualization in the aspect of self-regulation is carried out. It is emphasized that self-actualization of personality is one of the leading factors of coping with burnout in the professional activity of educational psychologists. It is emphasized that self-actualization of personality can be a source of realization of personal potential of a teacher-psychologist as a professional.

Keywords

self-actualization of personality, burnout, personal potential, professional activity, educational psychologist.