О статье

ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ СТРУКТУРА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ И КОММУНИКАТИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ
PSYCHOLOGICAL STRUCTURE OF PROFESSIONAL MOTIVATION AND COMMUNICATIVE POTENTIAL OF HIGH SCHOOL TEACHERS

DOI: 10.46573/2409-1391-2024-2-54-60

Скачать статью

Авторы

С.И. Филиппченкова, Е.В. Балакшина

Аннотация

Представлены результаты исследования психологической структуры и особенностей профессиональной мотивации, выступающей условием эффектив-ности труда учителей высшей школы. Указано, что психодиагностическими методиками исследования послужили опросник психологической направленности личности Б. Басса, интегральная методика выявления мотивация к успеху и избеганию неудач Т. Элерса, методика социально-психологических установок личности в мотивационно-потребностной сфере О.Ф. Потемкиной. Сделан вывод, что у респондентов (преподавателей технического университета) доминирует мотивационная направленность на дело в профессиональной деятельности и высокий уровень сформированности коммуникативного потенциала.

Ключевые слова

профессиональная мотивация, социально-психологические ориентации, коммуникативный потенциал, преподаватель технического вуза.

Abstract

The results of the study of the psychological structure and features of professional motivation, which is a condition for the effectiveness of the work of higher education teachers, are presented. It is indicated that the psychodiagnostic research methods were a questionnaire of the psychological orientation of B. Bass's personality, an integral method of identifying motivation for success and avoiding failures of T. Ehlers, a method of socio-psychological attitudes of personality in the motivational-need sphere of O.F. Potemkina. It was concluded that the respondents (teachers of a technical university) are dominated by a motivational focus on business in their professional activities and a high level of formation of communication potential.

Keywords

professional motivation, socio-psychological orientation, communicative potential, technical university teacher.