О статье
С.И. Филиппченкова, Е.В. Балакшина
Представлены результаты исследования психологической структуры и особенностей профессиональной мотивации, выступающей условием эффектив-ности труда учителей высшей школы. Указано, что психодиагностическими методиками исследования послужили опросник психологической направленности личности Б. Басса, интегральная методика выявления мотивация к успеху и избеганию неудач Т. Элерса, методика социально-психологических установок личности в мотивационно-потребностной сфере О.Ф. Потемкиной. Сделан вывод, что у респондентов (преподавателей технического университета) доминирует мотивационная направленность на дело в профессиональной деятельности и высокий уровень сформированности коммуникативного потенциала.
профессиональная мотивация, социально-психологические ориентации, коммуникативный потенциал, преподаватель технического вуза.
The results of the study of the psychological structure and features of professional motivation, which is a condition for the effectiveness of the work of higher education teachers, are presented. It is indicated that the psychodiagnostic research methods were a questionnaire of the psychological orientation of B. Bass's personality, an integral method of identifying motivation for success and avoiding failures of T. Ehlers, a method of socio-psychological attitudes of personality in the motivational-need sphere of O.F. Potemkina. It was concluded that the respondents (teachers of a technical university) are dominated by a motivational focus on business in their professional activities and a high level of formation of communication potential.
professional motivation, socio-psychological orientation, communicative potential, technical university teacher.